Aangifte van adreswijziging

Kom je in Tongeren wonen of verhuis je binnen de stad zelf? Geef je adreswijziging meteen door online of maak een afspraak aan het loket.

Doe je aanvraag online

Doe je aangifte van adreswijziging binnen de 8 dagen nadat je verhuisd bent.

Wie kan de aangifte doen?

Elk meerderjarig gezinslid (18+) kan de aangifte doen, voor alle gezinsleden die op hetzelfde adres wonen.

Bedrag

De aangifte van een adreswijziging is gratis.

Wat heb je nodig?

Je hebt je identiteitskaart nodig. Ben je niet-Belg? Dan heb je je verblijfskaart of attest van immatriculatie (oranje kaart) nodig.

Zorg dat je ook de volgende gegevens bij de hand hebt:

  • naam en geboortedatum van de personen die verhuizen
  • nieuwe adres
  • telefoonnummer
  • het tijdstip waarop je het best bereikbaar bent voor de vaststelling van woonst

Hoe doe je de aangifte?

  • Via het thuisloket

Doe je aanvraag online, na je online aangifte ontvang je een e-mail met de bevestiging van je aangifte van adreswijziging.

  • Via mail

Je kunt de adreswijziging melden via mail naar adreswijzigingen@stadtongeren.be Mail ons je nieuw adres en de naam + rijksregisternummers van alle personen die verhuizen.

  • Aan het loket

Maak een afspraak bij de dienst burgerzaken.

  • Per brief

Vermeld naam, geboortedatum en beroep van de personen die verhuizen, het nieuwe adres, telefoonnummer en tijdstip waarop je het best bereikbaar bent voor de vaststelling van woonst.

Stuur naar Dienst burgerzaken - Verhuis en adres
Maastrichterstraat 10
3700 Tongeren

Vaststelling van woonst

De dienst burgerzaken maakt je aangifte van adreswijziging over aan de politie. De wijkinspecteur controleert of je wel degelijk op het adres dat je hebt opgegeven woont. Zij maken hun verslag over aan de dienst burgerzaken. Het kan een aantal weken duren vóór een wijkinspecteur bij je langskomt.

Inschrijving op je nieuwe adres

De dienst burgerzaken schrijft je in op je nieuwe adres na controle door de wijkinspecteur. De datum van je nieuwe adres is de datum waarop je de aangifte van je adreswijziging deed.

Je kan vervolgens het adres op je identiteitskaart laten aanpassen bij de dienst burgerzaken. Dit kan enkel op afspraak.

Vergeet je identiteitskaart/verblijfskaart en je pincode niet (en die van je gezinsleden als je die tegelijk laat aanpassen). Ook de kids-ID’s van je kinderen kan je laten aanpassen.

Veelgestelde vragen

Er is iemand anders ingeschreven op mijn adres. Wat moet ik doen?

Wanneer je denkt dat iemand anders, bijvoorbeeld een vorige bewoner, nog is ingeschreven op je nieuwe adres, dan neem je contact op met de dienst burgerzaken. De dienst laat de politie een onderzoek instellen. Een dergelijke procedure is belangrijk om je te beschermen tegen vorderingen tegen vorige bewoners.

Kan ik bij mijn adreswijziging ook een nieuwe identiteitskaart aanvragen?

Ja, dat kan als je verhuist binnen Tongeren. Verhuis je vanuit een andere stad, dan moet je eerst wachten tot je adreswijziging is afgerond.
Is het dringend, dan kun je wel nog een nieuwe identiteitskaart aanvragen in je vorige gemeente.

Word ik ingeschreven als alleenstaande of samenwonend wanneer ik samen met andere personen in een huis woon?

De wijkinspecteur vermeldt in het verslag of je als alleenstaande of samenwonende wordt ingeschreven.

  • In een meergezinswoning kun je als alleenstaande worden ingeschreven, zelfs al woon je met meerdere personen in dat huis.
  • In een eengezinswoning kan slecht 1 gezin worden ingeschreven.

Ik verhuis. Wat moet ik doen met de meterstanden van gas en en elektriciteit?

Verhuis je, dan moet je de meterstanden van gas en elektriciteit doorgeven aan de energieleverancier en een energieovernamedocument invullen.