Kunst bewaren voor de toekomst. Geschiedenis en ethiek van conservering en restauratie

Centraal op het beroemde Lam Gods van Hubert en Jan van Eyck staat het Lam op een altaar. Het werd in 1550 door een andere schilder overschilderd, maar dankzij de minutieuze renovatie is het nu terug in zijn volle glorie te zien. En dat wekt heel wat reacties los. Het Lam blijkt immers grote, menselijke ogen te hebben... Overschilderen en aanpassen van een schilderij lijkt misschien heel raar, maar in de 16de eeuw was dit een gangbare methode bij restauratie en conservatie.

Iedere tijd heeft eigen technieken en doelstellingen om kunst te bewaren en te onderhouden. Aan de hand van case studies zoals de recente restauraties van het Lam Gods altaarstuk van de Gebroeders van Eyck (1432), de Oranjezaal van Jacob van Campen (1648-52), het Paleis huis ten Bosch en het Rijksmuseum Amsterdam van Pierre Cuypers (1885) doet Anne van Grevenstein deze evolutie uit de doeken.


Anne van Grevenstein is restaurator van schilderijen en beschilderde objecten. Ze is voormalig adviseur van de Kathedrale Kerkfabriek Sint-Baafs en was daardoor nauw betrokken bij het restauratieproject van het Lam Gods.

Praktische informatie

Wanneer

Prijs

€ 54,00
Met Davidsfonds-lidkaart - 48,00 euro

Waar

Gallo-Romeins Museum

Contact

Organisatie

Davidsfonds Academie

Filter op categorie