Als u geen Belgische e-ID hebt en u wilt toegang tot de digitale overheid, dan kunt u in een registratiekantoor uw digitale sleutels activeren. Deze digitale sleutels geven u toegang tot de online overheidsdiensten zoals bijvoorbeeld een e-loket.
Het is aan te raden om de beveiligingscode met sms en/of de beveiligingscode met mobiele app te activeren om aan te melden op applicaties van de Vlaamse Overheid.
BIS-nummer: uniek identificatienummer voor niet-Belgen
Niet-Belgen die in België werken maar niet in België wonen, zijn automatisch geregistreerd in het BIS-register van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) en hebben een BIS-nummer.
Een BIS-nummer is een uniek identificatienummer dat zoals het rijksregisternummer bestaat uit 11 cijfers. De eerste 6 cijfers zijn gebaseerd op de geboortedatum: 00.00.00-000-.00
Activeren van de digitale sleutels
Als u niet de Belgische nationaliteit hebt en u woont niet in België dan kunt u uw digitale sleutels alleen maar activeren op een lokaal registratiekantoor van een Belgische gemeente of in het registratiekantoor van de FOD Beleid en Ondersteuning in Brussel, altijd na afspraak.
Wat hebt u nodig voor de activering van uw digitale sleutels op het registratiekantoor?
- U brengt een geldig identiteitsbewijs mee zodat uw identiteit kan worden gecontroleerd.
- Na de identiteitscontrole krijgt u een persoonlijke activatiecode op papier en wordt er een activatielink naar uw e-mailadres gemaild.
- Gebruik de activatielink en -code om een of meer digitale sleutels te activeren.
In volgend filmpje worden de te volgen stappen duidelijk uitgelegd.
- Activeren op een lokaal registratiekantoor
U kunt zich wenden tot een registratiekantoor van een Belgische gemeente in de buurt van uw woonplaats in het buitenland. U neemt het beste eerst telefonisch contact op met de gemeente om na te gaan of u als niet-inwoner daar uw digitale sleutels kunt laten activeren. - Activeren op het registratiekantoor van de FOD Beleid en Ondersteuning
U kunt uw digitale sleutels ook activeren op het registratiekantoor van de FOD Beleid en Ondersteuning in Brussel. Maak eerst een afspraak via servicedesk.dto@bosa.fgov.be.