Bestuurderspas

Elke bestuurder die diensten van individueel bezoldigd personenvervoer uitvoert, moet sedert 1 juli 2020 in het bezit zijn van een bestuurderspas.

De pas wordt afgeleverd door de gemeente van domicilie en tegen betaling van een retributie. Deze pas is 5 jaar geldig en is persoonlijk en onoverdraagbaar.

Hoe aanvragen

Vraag uw bestuurderspas aan (https://centaurus2020.vlaanderen.be/).

U moet uw bestuurderspas zelf aanvragen via de Centaurus 2020 databank van de Vlaamse overheid. Aanvragers die niet gedomicilieerd zijn in het Vlaamse Gewest kunnen zich wenden tot een Vlaamse gemeente naar keuze. Een aanvraag kan alleen nog op papier ingediend worden wanneer inloggen in de Centaurus 2020 databank niet lukt.

Bij de aanvraag van een bestuurderspas zal u volgende documenten moeten opladen in de Centaurus 2020 databank:

  • kopie van identiteitskaart van de bestuurder (kopie van beide zijden)
  • kopie van geldig rijbewijs met geldige medische keuring
  • uittreksel uit het strafregister model 596.1-28 (hoogstens 3 maanden oud)
  • bewijs dat u beschikt over een minimale kennis van het Nederlands, gelijk aan het niveau B1 (of niveau A2 indien B1 nog niet behaald werd) van het Europees Referentiekader voor Talen. Hiervoor volstaat een kopie van een getuigschrift Nederlandstalig secundair onderwijs of volwassenenonderwijs of het resultaat van een taaltest.
  • wanneer u ritten uitvoert met voertuigen aangepast aan het vervoer van personen in een rolstoel, een bewijs dat u beschikt over de vereiste kennis om deze personen te vervoeren
  • wanneer u een buitenlands staatsburger bent, een bewijs dat u toelating heeft om arbeidsprestaties te verrichten in België
;